2013 debuterade Annika Estassy Lovén som författare med Solviken på Frank Förlag. Hennes andra bok, Croissants till frukost, kommer ut nu i vår. Här delar Annika bland annat med sig av hur hon jobbar med marknadsföringen.

Du har gått flera skrivkurser. Hur såg ditt skrivande ut före, under tiden och efteråt?
– Mitt skrivande började med en skrivarkurs. Jag deltog i några skrivarkurser som Studieförbundet Vuxenskolan i Stockholm arrangerade, gick även en romankurs på distans hos Ann Ljungberg samt ett par helgkurser med Barbara Voors, Ann Ljungberg/Dag Öhrlund samt Lisa Bjärbo/Johanna Lindbäck. Man kan gott säga att jag knarkade skrivarkurser.

På bokmässan 2011 gick jag förbi montern där Elisabet Norin stod och promotade ”Tre enkla regler finns inte – en romanskola” och jag frågade henne om hon ville coacha mig. Jag hade då redan skrivit ¾ delar av Solviken som hon läste och gav mig respons på. Därefter fick jag respons kontinuerligt under tiden som jag skrev färdigt. Det var ovärderligt att ha ett bollplank som Elisabet. När vi var klara fick lektören Jenny Bäfving ta sig en titt på manuset och återkomma med synpunkter.

Man kan säga att jag, innan alla mina kurser, redan var en van läsare (jag har även pluggat litteraturvetenskap) och van vid att skriva journalistiskt. Däremot hade jag ingen aning om hur jag skulle gå till väga för att skriva en roman. Det jag minns som en riktig aha-upplevelse var betydelsen av inre dialoger och konflikter.

Idag känner jag mig helt trygg när det gäller hantverket – jag vet hur man skriver en roman. Jag oroar mig inte för tempus, perspektiv, dialoger, miljöer, dramaturgi och så vidare.

Varför har du valt att skriva just feel-good?
– Först skrev jag dystert och pretentiöst men trivdes inte särskilt bra med det. Efter ett tag kom jag fram till att jag ville skriva inom en genre som jag själv gillade att läsa och som såväl franska som anglosaxiga författare är experter på, men som inte många svenska kvinnliga författare ägnar sig åt: välskriven och intelligent underhållning. Jag ville att mina böcker skulle vara som Sömnlös i Seattle eller Du har mejl eller Notting Hill eller Fyra bröllop och en begravning eller Love Actually … Ja, du fattar nog!

Vilken ingrediens får en feel-good-bok aldrig någonsin sakna?
– Det allra viktigaste för en bra feelgood-roman är att den lämnar en varm känsla hos läsaren. Gör den det, har man förmodligen lyckats skapa engagerande karaktärer som läsaren har en relation till. Läsaren känner sig delaktig i berättelsen, lever sig in i den.

Ingredienser som alltid måste ingå i en feelgood-roman är kärlek, gemenskap, melankoli, en dos av smärta och lidande, ett antal vändpunkter samt ett ljust och hoppfullt slut.

Varför valde du just Frank förlag, och varför valde de just dig?
– Första gången jag skickade ut Solviken att möta förlagen var som ett råmanus. Givetvis blev jag refuserad, men det var en positiv refusering. Jag uppmanades att jobba vidare med manuset och skicka in igen, eller skicka ett annat manus för påseende om jag hade ett sådant. Då kände jag att jag hade något på gång.

Sedan redigerade jag och skrev om jag vet inte hur många gånger, och varje gång jag tyckte att jag var klar skickade jag iväg manuset till ytterligare några förlag. Positiva refuseringar blandades med standardrefuser.

Den allra sista omskrivningen skickade jag till bara två förlag och Frank svarade snabbt att de ville ge ut Solviken. Det var ett riktigt genomarbetat manus som de fick, ändå följde ett antal redigerings- och korromgångar …
Varför Frank valde mig? För att de tyckte att jag a) skrev bra b) skrev kommersiellt c) hade utvecklingspotential. Eller för att citera min förläggare Eva Fallenius: ”Det unika och härliga med Annikas skrivande är att här finns humor och värme blandat med djupare stråk”.

Hur jobbar du med marknadsföringen av Solviken?
– Eftersom jag har ett heltidsjobb har jag inga möjligheter att lägga ned en massa tid på marknadsföring. Där förlitar jag mig på mitt förlag, även om det är litet och utan de storas resurser. Det ligger ändå i deras intresse att det går bra för mina böcker. Inkomstbortfall osv ersätter de inte, så signeringar och dylikt gör jag därför på min fritid. Mina signeringar har ägt rum i Stockholm och på orter där jag ändå skulle ha befunnit mig av privata skäl. Jag skulle aldrig betala en massa resekostnader för att åka på en signering. Däremot brukar jag meddela förlaget när jag vet att jag ska iväg på en tjänste- eller privatresa så att de kan kolla med den lokala bokhandel om intresse för en signering finns.

Som debutant är man ju ett osäkert kort. Flipp eller flopp, typ. Jag har alltid varit av den åsikten att man först ska visa man vad man går för. Sedan kaxar man till sig. Jag skulle inte drömma om att som debutant börja ställa samma krav och villkor som etablerade författare gör. Några summor kan jag givetvis inte gå in på men så mycket kan jag säga att jag fick bättre villkor för min andra bok än för min första, och blev erbjuden bättre ändå för min tredje. Det går med andra ord åt rätt håll! Men vill man veta hur ett avtal bör se ut och vad det ska innehålla, ska man läsa Författarförbundets rekommendationer.

Vilket är ditt bästa framgångstips till att lyckas som författare?
– 
Mitt råd till en aspirerande författare är: tro inte att du ska bli rik. Ha inte för bråttom med att skicka in. Tro inte att det inte spelar någon roll om ditt manus är ofärdigt eftersom en redaktör ändå kommer att vilja ändra på det mesta. Förlaget räknar på allt, och ju högre kostnader de har på att få ditt manus utgivningsbart, desto större risk att de väljer ett annat manus istället. Förlag vill kunna räkna hem sin investering. Inse att refuseringar hör yrket till. Skriv aldrig på ett avtal innan Författarförbundet fått titta på det. Var ödmjuk. Skapa dig ett litet nätverk av andra aspirerande eller etablerade författare. Du kommer att vilja och behöva prata av dig, och de enda som kommer att stå ut med ditt malande är andra skrivgalningar!

Annika Estassy Lovén

Annika Estassy Lovén | Foto: Magnus Fond

Namn: Annika Estassy Lovén
Bor: Solna
Yrke: Till vardags som chef på Studieförbundet Vuxenskolan och resten av tiden som författare.
Bibliografi: Solviken, 2013 och Croissants till frukost, våren 2014.
Webbsida: estassy-loven.blogspot.se