Caroline L Jensen | Foto: Richard Ryan

Caroline L Jensen | Foto: Richard Ryan

Caroline L Jensen fixade en agent innan hon gav ut sin första bok Champagneflickan för sex år sedan. Då var det ovanligt att agenter tog sig an debutanter, så hur gjorde hon?

– Jag googlade för att se vem Läckberg hade och fick reda på att det var Nordin Agency. Mailade dem och frågade om en litterär agent kunde vara något för mig (hade första utkastet till debutmanuset klart). De svarade då att de inte tog sig an debutanter, utan själva headhuntade redan utgivna författare att marknadsföra utomlands.

Jag skickade med mitt manus plus en bild på mig själv. En vecka senare ringde de och bad om att få ett möte och på det mötet skrev vi kontrakt. Senare ringde de och berättade att det hade blivit budgivning om mitt debutmanus mellan flera förlag. Att flera var intresserade och fick bjuda över varandra resulterade i ett sexsiffrigt förskott, vilket inte var så jättevanligt för en debutant.

Hade det inte blivit budgivning om min debut hade det naturligtvis inte blivit ett så stort förskott. Är skyldig feta tack till Nordin Agency för hela min karriär. Här och i utlandet. Utan tvekan. Utan dem hade läget sett helt annorlunda ut. Det är i utlandet som pengarna finns, om man ska vara krass. Har aldrig upprepat succén med min debut i Sverige. Min andra roman, som sålde runt 3.000 exemplar i både inbundet och pocket här i landet, sålde till exempel i 7.000 exemplar på bara en månad i Tyskland. Utan Nordin hade den stannat i Sverige.

Idag är det lite annorlunda, på det sättet att det är vanligt att agenturer (även Nordin) tar sig an debutanter som regel. Så mejla in ditt manus och ett följebrev, precis som du skulle ha gjort till ett förlag, till lite olika agenturer!

Här kan du läsa mer om Caroline L Jensen.