Den inbundna bokens framtid är oklar och svenska förlagsbranschen vet inte riktigt hur den ska förhålla sig. I bland annat USA är e-boken redan en succé och sajter som Amazon och Smashwords lockar läsare från hela världen. Nellie C Lind är en polsk-svensk författare som inte tänker vänta och se vad som händer. Hon tar saker i egna händer och kommer i år att publicera sin första e-bok på engelska.

Varför har du valt att publicera dina egna böcker?
– Innan jag startade Sense förlag försökte jag ett fåtal halvhjärtade gånger att skicka in mina manus till olika förlag, men fick alltid ett nej tillbaka. Jag ville i varje fall försöka även om jag alltid har, mer eller mindre, känt att jag vill ge ut dem själv.

Fördelarna gjorde att det var ett enkelt beslut att fatta. Jag fick hundraprocentig kontroll över mitt manus, vilket jag annars inte hade haft. Jag fick bestämma själv hur mitt omslag skulle se ut, fixa inlagan själv och så vidare, och i slutändan känna mig riktigt nöjd med resultatet.

Jag tycker att det finns få nackdelar med självpublicering. Det skulle i sådant fall vara marknadsföringen eftersom man måste ta hand om det själv. Det är inte riktigt min grej. Men det har varit en spännande resa att lära sig hur man sätter ihop en bok. Mycket har jag fått lära mig från grunden.

Hur kommer det sig att du publicerar genom Amazon?
– Min första bok på engelska Angel in chains kommer att komma ut på Amazon.com inom kort, men även hos Smashwords.com. Genom att publicera hos dem når man ut internationellt och får möjlighet att synas mer. Jag vill inte bara låsa mig till Sverige. Som självpublicerande författare är chansen större att lyckas hos Amazon och Smashwords än att lyckas i Sverige. I Sverige är inte e-böcker riktigt accepterade ännu på samma sätt som utomlands.

Vad är det viktigast att ha koll på innan man kan börja sälja sina böcker på Amazon?
– Man har ett stort ansvar även som självpublicerande författare. Läsarna förväntar sig att böckerna de köper ska vara välskrivna, korrekturlästa och har ett tilltalande omslag: boken ska se professionell ut.

Men för att kunna publicera hos Amazon över huvud taget måste du ha ett ITIN-nummer eller ett EIN-nummer för att, bland annat, undvika dubbla skatter. Dessa får man hos IRS, Amerikanska skatteverket. För att kunna ansöka om ett nummer måste du först och främst ha eget företag.

Ett ITIN-nummer är mycket svårare och krångligare att få tag i. Därför ansökte jag om ett EIN-nummer istället. I stora drag var det enda jag behövde göra att ringa IRS, rabbla upp mina uppgifter och i slutet av samtalet hade jag mitt nummer. Sedan skickade de hem en bekräftelse och det enda som återstod var att informera Amazon och Smashwords. (Läs gärna en punkt-för-punkt-instruktion om hur man gör för att få ett EIN-nummer.)

Hur gör man när man vill sälja sina böcker på Amazon, och fungerar vilken genre och längd som helst?
– Amazon är stort! Man hittar allt möjligt där, till exempel skönhetsprodukter, leksaker, godis, kläder och så vidare. Samma sak gäller böcker. Där finns allt från korta noveller på tio sidor till tjocka tegelstenar på sjuhundra sidor, både som tryckta böcker och som e-böcker inom vilken genre som helst. Priserna varierar kraftigt, men det är inte svårt att hitta böcker som är gratis eller som kostar bara några få kronor och som är riktigt proffsigt gjorda.

För att publicera e-böcker hos Amazon använder man sig av deras program Kindle Direct Publishing. Den i stort sett enda kostaden är din tid och det du själv väljer att betala för. Manuset redigerar du i Word och det finns gratisböcker som man kan ladda ned för att lära sig hur.

Du kan även trycka böcker med Amazon genom print-on-demand. Det gör man genom deras program Createspace. Med deras hjälp kan man lätt och smidigt fixa ihop egna inlagor och omslag. De erbjuder olika templets man kan använda sig av för att underlätta arbetet både för inlagor och omslag.

Hur ska man tänka på marknadsföring och prissättning?
– Jag upplever att det är mycket lättare att marknadsföra sig utomlands än vad det är i Sverige, också om man inte har en stor budget. Det finns många olika sätt att marknadsföra sig gratis. Jag har till exempel utan några större problem lyckats hitta många stora bloggar som riktar sig mot just min genre och som gärna recenserar ens bok. Här i Sverige har jag inte lyckats hitta en enda. Många bloggare erbjuder även annonsplatser för din bok för till exempel 10-20 dollar i veckan.

Jag rekommenderar också att man registrerar sig hos Goodreads.com. Många läsare söker efter nya böcker där och som författare får du en egen författarsida där du kan lägga upp dina böcker, få recensioner och betygsättning av din bok. Man kan även skapa Giveaways – tävlingar där man skänker bort några exemplar av sin bok. Det är inte ovanligt att flera tusen tävlanden registrar sig och därigenom syns din bok ännu mer. Detta gäller dock endast tryckta böcker, men att trycka upp några exemplar behöver inte vara dyrt. Jag använder mig av Booksfactory.se för detta ändamål. Minsta belopp att beställa för är 500 kronor vilket ger dig cirka 20-30 böcker, beroende på antal sidor. På detta sätt kan du marknadsföra din bok utan att behöva lägga ut tusenlappar på till exempel annonser i tidningar (som ändå sällan ger någonting).

När det gäller prissättning varierar det också från författare till författare. Många författare skriver serier på Amazon och brukar göra den första boken i serien gratis för att locka läsare. Andra sätter priser som 0,99$ eller 2,99$ eller mer. Många blir kanske väldigt fundersamma mot så låga priser, men jag har laddat ned böcker från Amazon i över ett års tid för dessa priser. Av de cirka hundra böcker jag införskaffat har jag bara råkat ut för oseriösa och dåligt skrivna böcker två gånger. Det märks att folk menar allvar med sina böcker.

Ungefär vad har det kostat dig?
– Jag har valt att lära mig så mycket som möjligt själv för att dra ned på kostnaderna. När jag startade mitt företag visste jag ingenting om bildredigering eller hur man gör inlagor. Jag anlitade en tjej från Amerika som hjälpte mig med omslaget till Dödens gåva. Hon var riktigt duktig och trevlig. Dessutom arbetade hon snabbt och jag hade mitt omslag inom några dagar. Priset var också vettigt. Jag behöver inte lägga ut 5000 kronor eller mer vilket det hade kostat mig här i Sverige. Istället betalade jag cirka 800 kronor för två omslag, ett för en e-bok och ett för en tryckt bok. Jag blev jättenöjd! Men efter det valde jag att lära mig själv att göra omslag och tycker att det är jättekul! För att göra inlagor lärde jag mig att använda Indesign och det går alldeles utmärkt att lära sig själv hur man använder programmet. Man behöver inte gå dyra kurser, om man inte vill. Det finns många bra filmer på Youtube som kan hjälpa dig på traven.

Till mina inlagor använder jag både Word och Indesign, men det går alldeles utmärkt med enbart Word. Amazon vill dessutom att manuset är på en Word-fil. Översättningen sköter jag själv. Jag behärskar språket tillräckligt bra för att kunna skriva böcker på engelska och i dag har jag gått över helt till engelskan. Jag vet att jag fortfarande har mycket att lära, men under förra året läste jag cirka sextio böcker på engelska för att snappa upp språket, uttrycken och framför allt skrivreglerna som skiljer sig något från de svenska. Jag rekommenderar detta om man ska börja skriva på ett annat språk, och att sedan se till att hitta en duktig editor som kan hjälpa till med de svårare bitarna.

På det stora hela skulle jag säga att skapandet av Angel in chains har än så länge kostat mig några hundralappar plus och min tid. Än så länge har jag inte kontaktat en redaktör, men jag har några som jag tänker höra av mig till så fort jag har korrekturläst boken. Det kostar ingenting att öppna ett konto hos Amazon kostar ingenting eller att få ett EIN-nummer.

Vad är dina bästa tips för att lyckas sälja böcker på Amazon?
– Var professionell från första boken! När det gäller e-böcker är det omslaget som oftast avgör om en läsare köper boken eller inte, så se till att ha ett omslag som lockar. Att göra omslag behöver inte kosta många kronor. Det finns ett gratis bildredigeringsprogram du kan använda som heter Gimp. Det fungerar lika bra som Photoshop och jag har använt programmet i över ett år nu. Billiga  bilder kan man köpa från till exempel Dreamstime.com. Jag valde att köpa en av deras prenumerationer för ett tid sedan. Det gav mig 750 bilder för cirka 1500 kronor. Jag laddade då ned 25 bilder varje dag under en månads tid. Om du verkligen vill satsa på att självpublicera och göra egna omslag rekommenderar jag att du använder en prenumeration istället för att köpa bilder styckvis. Det blir mycket billigare. Men sitt inte och leta efter de 25 bilderna varje dag. I värsta fall får du sitta i flera timmar varje gång, vilket kan bli rätt jobbigt. Se i stället till att spara ned länkarna till de bilder du vill ha i en folder innan din prenumeration börjar så att du sedan kan ladda ned dina 25 dagliga bilder på några minuter. Jag sparade ned över 500 länkar innan jag påbörjade min.

Samma sak gäller inlagan. Se till att manuset är ordentligt korrekturläst och låt gärna en professionell korrekturläsare ta sig en titt på det. Annars bör du låta åtminstone 2-3 olika betaläsare testläsa innan du publicerar boken.

Viktigast av allt är att låta det ta sin tid. Vänta hellre 2-3 dagar med att publicera boken tills du känner att du verkligen är färdig med den än att du lägger upp den för snabbt. Detta är bra första steg att ta för att lyckas sälja sina böcker på Amazon. Att försörja sig på det är inte helt omöjligt.

Nellie C Lind

Nellie C Lind

Namn: Nellie Zygmundt
Pseudonym: Nellie C. Lind
Bor: Stockholm
Webbsida: nellieclind.webs.com
Blogg: nellie-c-lind.blogspot.se
Skriver: Självpublicerar paranormal romance, fantasy samt science fiction för vuxna läsare genom sitt förlag Sense förlag.
Publicerat: Dödens gåva – en romantisk fantasyberättelse som utspelar sig under vikingatiden (här kan du provläsa första kapitlet). Stjärnfall – En fantasyberättelse om älvan Diendre.
Övrigt: Designar även bokomslag, annonser och så vidare. Mer information finns på webbsidan.