Eva Holmquist har skrivit berättelser sedan hon lärde sig att skriva. Mestadels blir det science fiction och fantasy eftersom hon fascineras av att undersöka vad som händer när förutsättningarna är annorlunda mot de vi är vana vid. De flesta av hennes böcker riktar sig till ungdomar, kanske för att Eva själv läser mycket ungdomslitteratur. När hon inte skriver jobbar hon inom IT som  teststrateg på Jordbruksverket. Här berättar hon om sitt skrivande och hur det är att driva ett eget förlag.

Vilka böcker har du gett ut?
– Den första boken kom ut på ett litet förlag 2006 och heter Hästar på vift. Den är tyvärr slut på förlaget, men jag har gett ut den som e-bok och så finns den på flera bibliotek. Den andra boken gav jag ut mitt egna förlag – Ordspira förlag – och den heter Kedjor känns bara när du rör dig och handlar om Lola och hennes vänners kamp att få leva sina liv som de vill. Fortsättningen som heter Det är inte så lätt som du tror kom ut december 2013. I oktober kom rymdäventyret med fantasykänsla Förlora för att vinna ut.

Hur kommer det sig att du är egenutgivare?
– Jag planerade inte att bli egenutgivare från början. När min bok Kedjor känns bara om du rör dig inte sågs som tillräckligt marknadsmässigt intressant – trots att den älskades av många och lektören var bombsäker på att den skulle bli utgiven – bestämde jag mig för att nå ut till läsarna själv. Även om jag inte gjorde en jätteförtjänst på den så var det ändå värt mödan för att få ut den som bok.

Det bästa med att vara egenutgivare är att du får bestämma själv. Det värsta med att vara egenutgivare är att du får bestämma själv … Med andra ord gäller det att ta hjälp av andra för att slutresultatet ska bli så bra som möjligt. Den expertis som förlaget står för måste du ta in från annat håll om du inte har den själv. Det är också svårt att märkas i bruset av alla böcker som kommer ut. Det finns många som läser och de som läser läser ofta mycket. Men även om det finns en stor marknad för författare har utbudet blivit större vilket kan göra det svårt att nå fram.

Hur jobbar du med marknadsföring och försäljning?
– Jag jobbar mycket via nätet med facebook, blogg och twitter. Dessutom är jag med på en del mässor som till exempel Kontrast och ordnar en del aktiviteter som till exempel litterär after work. Jag skickar också ut recensionsexemplar, men endast efter överenskommelse. Bäst effekt har nog recensionsexemplaren till BTJ gjort. Annars skulle jag nog säga att det inte finns en sak som ger jätteeffekt. Det handlar om många små saker som tillsammans ger en effekt.

Det bästa råd jag kan ge är att försöka lista ut vilka som skulle kunna gilla din bok och därefter försöka hitta sätt att nå dem. Bra exempel är Malin Eriksson som vänder sig till hundtidningar, eftersom en hund har en viktig roll i hennes roman När minnen får liv.

När har du tid att skriva?
– Jag försöker skriva direkt efter att jag kommit hem från jobbet, men ibland blir det senare på kvällen. Skrivprocessen i korta drag är att jag först får en idé som väcker mitt intresse. Därefter utvecklar jag den genom att fundera kring idén, ställa frågor till mig själv och samla fakta. Snart dyker ett antal personer upp – om inte personerna i sig är idén – som får den att växa ännu mer. Jag börjar fundera över situationen personerna befinner sig i och hur världen ser ut.

När jag känner att karaktärer, situationen och världen är tillräckliga börjar jag skriva ett första utkast. Det försöker jag skriva varje dag tills berättelsen är klar, utan att redigera. Efter det får den vila. När tillräckligt lång tid har gått läser jag igenom hela texten och går igenom scen för scen medan jag försöker se vad berättelsen egentligen handlar om. Därefter redigerar jag tills jag är nöjd.

När jag känner mig nöjd får några provläsare läsa, sedan redigerar jag igen, skickar tillbaka till provläsare och redigerar tills jag känner att berättelsen håller. Därefter återstår en slutläsare, ytterligare en redigering, ett antal korrekturläsningar och sedan är texten klar. Det absolut roligaste är att utveckla idén och att skriva första utkastet. Redigeringen är mer arbete och inte lika lustbetonat. Det svåraste är att avgöra när berättelsen är tillräckligt bra.

Får du någonsin vacklande självförtroende?
– Hela tiden … Det drabbas nog alla av. När jag skriver första utkastet är jag så fascinerad av berättelsen att jag inte tänker på om det blir bra eller inte. Jag vill snarare uppleva hela alltet till slutet. Redigeringen är värre. Jag försöker peppa mig med att minnas berömmet och alla de som älskat det jag skrivit tidigare. Rösten som påstår att det jag gör inte duger försöker jag att ignorera.

Vad skriver du på just nu?
– Jag har just haft boksläpp på Det är inte så lätt som du tror så den senaste tiden har varit fylld av korrekturläsning, tryckhantering och marknadsföring. Just för tillfället arbetar jag därför inte aktivt på någon bok. Däremot ska jag börja skriva igen om någon dag. Det blir en urban fantasy som kommer att utspela sig i Jönköping. Tanken är att den ska rikta sig till vuxna, men vi får se när den är klar, förmodligen i början av 2015.

Vilka tre böcker, som du inte har skrivit själv, skulle du vilja rekommendera för ett barn, en ung tonåring och en äldre tonåring?
– Det är svårt för det finns så många … För barnet Ronja Rövardotter, för den yngre tonåringen serien The summoning av Kelley Armstrong och för den äldre tonåringen Hans majestäts drake av Naomi Novik. Alla tre för att de visar något väsentligt om att vara människa.

Vilka är dina bästa skrivtips?
– Skriv varje dag, även om det bara blir en enda mening, när du jobbar med utkastet. Då har du hela tiden berättelsen med dig och orden flödar fram. Skriv på utan att redigera. Det som behöver fixas gör du senare, i redigeringsfasen. Låt berättelsen vila innan du börjar redigera så ser du berättelsen med nya ögon och kan lättare avgöra vad som behöver göras.

Vilken bok läser du själv just nu?
1Q84 av Haruki Murakami. Jag tycker att den är bra och intressant så här långt. En tänkvärd mening är ”Time itself was uniform in composition, but once consumed, it took on a deformed shape.”

Eva Holmquist

Eva Holmquist

Namn: Eva Holmquist
Webbsidor: Författarbloggen – www.ettknytt.blogspot.com, Förlagssidan – www.ordspiran.se
Om Det är inte så lätt som du tror: Det blir inte alls som Mela tror när de landat på planeten. Som kapten skulle hon förändra allt till det bättre, men förändringarna går inte tillräckligt snabbt och det hon gör motarbetas.
”Det är inte så lätt som du tror att ändra människors tankar”, säger Kronos.
När hon väl inser att han har rätt är det alldeles för sent…
Det är inte så lätt som du tror är andra delen i serien om rymdskeppet Diligentia.
Tyckt om Evas böcker: ”Jag sträckläste boken och blev nyfiken på de kommande delarna.” Mirja Markkula, BTJ-häftet, om Kedjor känns bara när du rör dig. ”Köp, läs, låna på bibliotek, eller ge bort till de unga vuxna du har i din närhet!” Hanna Lans, Bokbloggen Söder om stan, om Kedjor känns bara när du rör dig.